Safra Kesesi Cerrahisi

Home / Safra Kesesi Cerrahisi

Karnın sağ üst kısmında bulunan, küçük bir armut şeklindeki safra kesesi kanallarla karaciğer, pankreas ve bağırsaklara bağlanır. Öğünler arasında karaciğer tarafından üretilen safra sıvısını depolayan safra kesesi yemek sırasında bu sıvıyı safra kanalı (ödyolu) aracılığıyla bağırsaklara gönderir ve bu sıvı gıdalar yoluyla alınan yağı sindirmek için kullanılır.

40 yaş ve üzeri kadınlarda erkeklere oranla daha sık görülen safra kesesi taşı yiyeceklerden alınan yağın sindirilmesinde sorunlara yol açar. Bu nedenle özellikle yağlı bir yemek sonrası yaşanan aşırı şişkinlik ve karın bölgesinden başlayarak omuza vuran ağrılar safra kesesi taşı belirtisi olabilir.

Safra kesesi taşı bulunan kişilerin büyük çoğunluğunda herhangi bir belirti görülmez. Bu nedenle safra taşları “sessiz” bir sağlık sorunu olarak kabul edilir. Ancak safra taşı olan hastaların %30’u bazı belirtiler yaşayabilir ve belirtiler ortaya çıktığında şiddetlenme eğilimindedir. Safra kesesi taşının neden olduğu ağrılar genellikle karnın sağ üst köşesinde (kaburgaların alt bölgesinde) veya karnın hemen üstünde orta bölgede yoğunlaşır.

Hastalarımın en cok sorduğu soru ve en cok yanılgıya düşülen durum safra kesesi taşlarının böbrek taşları ile karıştırılıp ilaç yada düşürme tedavisi olanagının düşünülmesidir. Safra kesesi taşı tedavisinde bu iki yöntemde mümkün olmayıp hastalarıma bu taşların düsmesi durumunda tıkanma sarılığı ve pankreas bezinde iltihaplanma yaptığı ve bu iki durumunda sonuçlarının cok vahim olabileceğini anlatıyorum.

Ağrı şiddetlendikçe sırt bölgesine ve karnın geneline yayılabilir. Bu ağrılar süreklidir ve 10-15 dakikadan 1-2 saat varan sürelerde devam edebilir. Eğer ağrı 4-5 saatten uzun sürdüyse bu durum çoğunlukla safra kesesinin iltihaplanmış olduğu yada taşın kanala düştüğü anlamına gelir. Ağrının şiddeti vücudun pozisyonu değiştikçe azalıp artmaz. Ağrının şiddetlenmesiyle birlikte kusma görülebilir. Bunlara ek olarak kişi aşırı terleyebilir, ateşi yükselebilir ve titreyebilir. Safra taşı nedeniyle gıdalarla birlikte alınan yağın sindirimi zorlaştığı için özellikle yağlı yiyecekler yedikten sonra aşırı şişlik oluşabilir.

Belirti veren safra kesesi taşlarında altın standart tedavi kapalı teknikle safra kesesinin tamamen cıkartılmasıdır (laparaskopik kolesistektomi).Bu teknik bir çok merkezde  genel anestezi (narkoz) altında yapılmakta olup hastanemizde  genel anestezinin riskine girmeden spinal anestezi  ile de (belden uyuşturarak) yapılabilmektedir. Spinal anestezi de (belden uyuşturma)  hastalarımız narkoz riskini almaz ve  ameliyat sonrası agrı, bulantı, kusma olmadan konforlu bir sekilde iyileşme sürecini tamamlar. Ameliyatta batın gazla şişirilir 3-4 adet küçük 1cm lik kesiden girilen aletlerle işlem gerçekleştirilir.Bazı  hastalarımda acık ameliyatın daha güvenilir olduğuna dair yanlış bir kanaatı olduğunu gözlemlemekteyim .Dünyada artık altın standart haline gelen kapalı (laparoskopik) ameliyat guvenilirlik ve konfor açısından açık ameliyata nazaran  üstündür ve genel cerrahi tarafından en sık yapılan ameliyatlardandır. Belirti veren safra taşı olan hastalarımın vakit kaybetmeden ameliyat olmasını tavsıye ediyorum.

Sizi arayalım.

Sağlık probleminiz ile ilgili en doğru kararı ve tedavi şeklini birlikte karar verelim. Bize iletişim bilgilerinizi verin sizi arayalım.